Hervormde Kerk

Kerkgeschiedenis Kerkgeschiedenis

Oudelande wordt voor het eerst genoemd in de kerkenlijsten van 1275. Er moet toen reeds een kapel geweest zijn, die later is uitgebreid tot een fors kerkgebouw met een zware toren(ong.1385). Deze kerk was gewijd aan de Heilige Eligius. De toren is in de vijftiende eeuw opgebouwd uit stenen van een vroegere veertiende eeuwse voorganger en behoort met Baarland en Kapelle tot de oudste groep Zeeuwse torens. De kerk was oorspronkelijk een éénbeukige kruiskerk. Daarvan is het koor en de noorderdwarsarm in 1769 gesloopt. Uit het kerkarchief, dat tijdens de tweede wereldoorlog gedeeltelijk is verbrand in Middelburg, blijkt dat de kerk een geschiedenis heeft van aanpassingen, verbouwingen en restauraties. Op 10 mei 1925 sloeg de bliksem in de toren. tijdens de beschieting in 1944 liep de kerk ook schade op. De financiering van de verschillende opknapbeurten vormde altijd een groot probleem. Om de laatste restauratie(rond 1960) te kunnen financieren, opende de gemeente een zgn. burgerzinlening. De inwoners van Oudelande konden geld lenen aan de gemeente.

Het orgel dat tegenwoordig in de kerk wordt gebruikt is gerestaureerd in 1994. Vanaf 1905 speelt men op dit orgel dat is gemaakt van twee andere orgels.

De borden naast de preekstoel bevatten de geloofsbelijdenis en het 'Onze Vader'.