Hervormde Kerk

kerkwijzer nummer 4 2024 kerkwijzer nummer 4 2024

kerkwijzer nummer 3:

Kerkdiensten Oudelande

• Zondag 10 maart Aanvang 10.00 uur, 4e zondag van de 40 dagentijd-biddag, Mevr. J. Kooman
  • Zondag 17 maart Aanvang 10.00 uur, 5e zondag van de 40 dagentijd, Mevr. M. Meulensteen, koffie na afloop
  • Zondag 24 maart Aanvang 10.00 uur, Palmpasen Dhr. G. Verkuil
  • Maandag 25 maart Vesper in s-Heer-Abtskerke Aanvang 19.30 uur
  • Dinsdag 26 maart Vesper in s-Heer-Abtskerke Aanvang 19.30 uur
  • Woensdag 27 maart Vesper in s-Heer-Abtskerke Aanvang 19.30 uur
  • Donderdag 28 maart Witte donderdag Aanvang 19.30uur Dienst in Hoedekenskerke
  • Vrijdag 29 maart Goede Vrijdag Aanvang 19.30 uur Dienst in Oudelande m.m.v. Koor Jubilate Deo voorganger ds. H. Offringa
  • Zaterdag30 maart Avondwake in Driewegen Aanvang 20.30 uur ds. J. Buller
  • Zondag 31 maart Pasen Oudelande Aanvang 10.00uur, ds. W. van den Hoek. Koffie vooraf vanaf 9.30

Samen Pasen vieren

Enkele dagen voor Pasen zal er in de tuin van de kerk een kruis staan. Wat dan nog kaal, dor en leeg zal zijn. Het symbool van de lijdenstijd. Op eerste Paasdag vóór de dienst begint, bent u van harte uitgenodigd bloemen of takken mee te nemen om het kruis hiermee te voorzien van uitbundige, hoopvolle versiering.Als kerkenraad bieden wij u  een bakje koffie of thee aan in de voortuin van de kerk terwijl het Paaskruis ondertussen voorzien wordt van bloemen. We zullen zorgen voor iets lekkers bij de koffie. Ook zullen er extra bloemen zijn voor diegene die nog niet zoveel bloeiends in de tuin hebben.
We hopen u te mogen begroeten op eerste Paasdag vanaf 9.30 uur, met hopelijk zonnig lenteweer!

Verjaardagen:

Alle jarigen in de maand maart: een fijne dag toegewenst en van harte gefeliciteerd, namens ons allen!

Collectes in januari

• Diaconie   € 147,85
  • Kerkrentmeesters   € 253,35
  • Extra coll.kerkrentmeesters   € 33,30

Collectes in februari

• Diaconie  € 51,80
  • KIA Noodhulp in Gaza  € 53,70
  • Kerkrentmeesters   € 147,30

Op weg naar Pasen:

Hoe symbolisch is het wat er momenteel gebeurt in de wereld voor deze 40 dagentijd. Het is letterlijk donker en duister om ons heen. Gaza is een fuik geworden voor de mensen daar die geen kant op kunnen. Dagelijks vallen er vele onschuldige doden. Ook de oorlog in Oekraïne is nog niet over; er worden gevoelige verliezen geleden omdat er te weinig munitie is. Navalny - die zich verzette tegen het Russische regiem - is uiteindelijk onder erbarmelijke omstandigheden dood gemarteld door datzelfde regiem. De aandacht en steun van de westerse wereld verslapt omdat het allemaal te lang duurt. En ondertussen zitten er onschuldige mensen en kinderen in nood.
De beelden op tv hebben ons ondertussen murw gemaakt. Alweer oorlog, alweer honger. Alweer overstromingen, alweer grote branden, alweer regenwoud dat gekapt wordt. Alweer boeren die overal in de wereld protesteren, niet alleen hier in Europa maar ook al in Azië. Het is zoveel, en alles nu tegelijk: misschien denkt u als deze beelden de huiskamer ingegooid worden “tijd om maar even een kopje koffie te gaan zetten” Of van zender te veranderen. We kunnen die beelden niet langer meer in onszelf opnemen: te veel, te vaak en overal. En we worden misschien wel onverschillig en gaan gewoon door met onze dagelijkse bezigheden.

En dan kom ik met deze overdenking in deze veertigdagentijd met de boodschap dat er hoop is. Hoop dat het licht gaat worden. Kunt u dat geloven? Of heeft u daar net als ik met alles wat er om ons heen gebeurt ook wel wat moeite mee? Want wat kunnen we nog doen? Anders dan geld geven bij de collectes? We zijn Verenigde Naties toch niet die zouden kunnen ingrijpen met een legermacht. We zijn geen Navalny die zijn leven gaf voor iets waar hij in geloofde en voor ging staan.
Ik blijf tóch nog even uw aandacht vragen - tussen al deze gebeurtenissen en machteloosheid om ons heen - voor het wonder van Pasen. Dat wonder dat toen plaats vond en waar we nog steeds Gods genade in kunnen voelen. Jezus ging op weg, liep Jeruzalem in terwijl hij wist dat Hij daar zou sterven, Hij ging voor zijn licht staan. Niet voor zichzelf maar voor u, voor mij voor iedereen in de wereld. Zonder onderscheid in kleur, ras, gelooft, overtuigingen. Om zo iedereen duidelijk te maken dat - hoe zwart de wereld ook is - er altijd Licht te vinden is dat door alle  duister heen dringt. Ook de zanger Leonard Cohen onderkent de belofte en vertroosting van het licht zijn lied Anthem “in alles zit wel een barst waar het licht door heen schijnt”. Dat geeft mij hoop als ik dat lied hoor. Misschien u ook?

Ik nodig u uit om dat licht te zoeken en met Pasen samen te vieren dat het Licht de duisternis heeft overwonnen. We vieren dat op Paaszondag in de kerk door het Kruis dat we weer neerzetten voor de kerk te versieren met de lentebodes die het licht verbeelden. Door met elkaar koffie en paasbrood te eten en luister naar dat wonder dat licht de wereld in kan schijnen door het offer dat Hij gebracht heeft. Dan staan we samen met Hem op tegen alles wat ons in het leven hindert. Dan gaan we met Hem staan voor alles wat het leven stimuleert. Dan is het feest! Feest van het Licht dat alles overwint. En de donkerte verdwijnt in dat licht, ieder dag weer.

Van Mathilde kreeg ik dit gebed toegestuurd, en omdat het zo toepasselijk is in deze Paastijd en me zo raakte heb ik het als kern van deze overdenking gebruikt .

Gebed:

Jezus Christus, met U wil ik opstaan
tegen nood en dood
tegen marteling en lijden
tegen armoede en ellende
tegen haat en terreur
tegen twijfel en berusting
tegen onderdrukking en dwang.

Met U wil ik opstaan tegen alles wat het leven hindert.
Met U wil ik instaan voor alles wat het leven stimuleert.
Wees Gij met mij, opdat ik met U opsta...

Anton Rotzetter

Angelique van der Schraaf